Saturday, October 8, 2016

Dokumentový nášup: Amanda Knox, JonBenet Ramsey, profesor Matějček a další!

Ahoj všem!

od té doby, co mě malý diktátor nutí neustále chodit, aby měl rozhled a nemusel čučet trapně do stropu, tak toho moc nepřečtu, ale docela dost zkouknu, když dělám kolečka po bytě a jedním okem vždy sleduji obrazovku:-) Netflix je můj velký kamarád a za posledních pár týdnů mi dělá radost dokumenty přesně podle mého gusta. Takže si tu koukám a sním o tom, jak si jednou otevřu knihkupectví se zaměřením na detektivky a true crime stories a všechny černé kroniky tam budou vesele popíjet kávičku nad svou oblíbenou kauzou!




Ano, ano, viděla jsem ohledně Amandy několik dokumentů, četla i její knihu - recenzi na ni najdete ve článku zde. Tento dokument je pro mě jiný v tom, že Amanda zde vystupuje jako hlavní aktérka. Komentuje scény italské policie a vysvětluje, jak to všechno bylo. Není tam moc informací navíc, oproti knížce, ale i tak se mi dokument líbil. Zajímavé bylo, že v dokumentu vystupuje i Amandy přítel Raffaelle, který byl také obviněn, a nechvalně známý státní zástupce Mignini. Kdo mě na celém dokumentu točil nejvíc, byl britský novinář, který nastínil mediální stránku věci. Možná až dost upřímně. Když vyprávěl, jak byla paráda, že Meredith (obětˇ) i Amanda jsou pěkný holky, bylo mi tak nějak smutno. Hlavně kvůli Meredith, protože ta se v tom celém jako člověk nějak ztratila....hlavně, že byla pěkná, že jo! Všichni milovníci true crime příběhů to musí zkouknout!:-)


Zajímavý dokument, který pořád zpracovávám, se zaměřuje na extrémně vysoký poměr uvězněných lidí - zejména černých mužů - v USA. Hned v úvodu je uveden fakt, že 1 ze čtyř vězňů na celém světe je uvězněn právě v Americe! Přiznám se, že mám občas problém celkově problematice rasismu v USA společnosti porozumět, protože tam přeci jen nežiju a když jsem tam žila, tak v prakticky pouze bílé oblasti. Navíc jsem sama bílá a jak pravil klasik, bílý člověk nemůže rasismu nikdy porozumět. Třináctka v názvu poukazuje na třináctý dodatek americké ústavy, který zrušil otroctví a říká, že stát nemůže zbavit nikoho jeho osobní svobody...s výjimkou zločinců. Autorka dokumentu se zde snaží poukázat na provázanost vězení a otroctví se zaměřením na komunitu černochů. Zní to asi kostrbatě, ale je to fakt zajímavý, slibuju!:-) Velkou roli zde hraje fakt, že většina amerických vězení se stává soukromých - provozují je soukromé firmy a vydělávají na tom velké peníze a není to poprvé, co v dokumentech slyším, že i to motivuje zákonodárce zpřísňovat zákony tak, aby tyto soukromé korporace mohly vydělávat. Že je systém zkorumpovaný, to je jasný, ostatně ani právo není fér, to se člověk naučí na fakultě hned v prvním semestru. Co mi ale pořád vrtá v hlavě, je fakt, že v 99% ti lidé ve vězeních porušili zákon a kdyby ho neporušovali, do vězení se nedostanou. Celkově by byl dokument asi na delší diskuzi....založím dokumentární diskuzní klub!!:D



3. Výročí vraždy JonBenet

Znáte jméno JonBenet Ramsey? Letos uplynulo 20 let od její vraždy. Šestiletá dívka byla zavražděna v domě jejich rodičů a dodnes se neví, kdo ji má na svědomí. Holčička se často účastnila dětských soutěží krásy a tak se pracovalo i s verzí, že si ji na této soutěži mohl někdo vyhlédnout. 

Holčičku našel její otec pár hodin po té, co zjistili, že není ve svém pokoji. Nejprve našli v domě vydírací dopis s požadavkem na výkupné, ale o pár hodin později našli holčičku uškrcenou ve sklepě. Policie údajně věří tomu, že smrt JonBenet byla nehoda způsobená bud jejími rodiči nebo bratrem a vydírací dopis a místo, kde byla holčička nalezena, byl všechno jen pokus o zahlazení toho, co se stalo ve skutečnosti. 

A&E - americká stanice natočila k výročí nový dokument, který už ale ze stránek stáhli, prevíti. Na youtube dokument zatím není - The Killing of JonBenet - The truth uncovered. Na youtube je ale ohledně této kauzy spousta videí, začít můžete třeba zde: https://www.youtube.com/watch?v=-cw1w3zZXeY&list=PL7CF589A1EED10C10


4. Daisy and Audrie
Další dokument z americké produkce se zaměřuje na tzv. rape culture. Opravte mne, pokud žiju ve sladké naivitě, ale přijde mi, že u nás se toto moc neděje? Nebo se o tom jen nemluví? V obou případech jde o situaci, kdy se mladé holky - ve věku 14 a 15 opijí na párty a zatímco jsou téměř v bezvědomí, jejich "kamarádi" je znásilní a natočí si to na své - v dnešní době všudypřítomné - telefony. Na střední se drby šíří rychlostí blesku a ne jinak tomu bylo v případech Audrie a Daisy, které se obě musely vyrovnat se šikanou, posmíváním a nadávkami. Obě se v této otřesné situaci pokusily o sebevraždu a bohužel Audrie zemřela. Dokument se zaměřuje na to, jak taková věc ovlivňuje samotné dívky, rodiny a komunity, ve kterých dívky žily. Daisy se s chlapci, kteří ji znásilnili soudila několik let a opravdu klobouk dolu před ní, že to nevzdala, protože ten tlak, výhružky a šikana, co byly v dokumentu ukázány, jsou fakt otřes!



5. Děti bez lásky 

Údajně dokumentární klasika, kterou jsem ale objevila až minulý týden, přestože jméno profesora Matějčka znám. Dokument je z roku 1963 a poukazuje na deprivační syndrom u dětí v ústavech a obdobných zařízeních. Musím říct, že záběr na děti v postýlkách, nebrečící, jen odevzdaně si cucající palec, mi celkem trhal srdce. Láska a péče rodičů nikdy nemůže být žádným ústavem nahrazena a i tento dokument přispěl k prodloužení mateřské, respektive rodičovské dovolené u nás. Kdo máte malé děti, tak fakt zvažte, jestli ty nešťastný uzlíčky chcete vidět:-(





A já myslím, že stačí! Pokud něco z toho zkouknete, nebo už máte dokoukáno, určitě mi dejte vědět, co na jednotlivé kauzy a problematiky říkáte a uděláme si ten dokumentární klub pěkně online:-) 

Mějte se krásně!
K.