Thursday, March 31, 2016

Hrnečku vař! Jak jsem upekla svůj první kváskový chleba (Naučmese.cz)

Ahoj všem!

můj přerod ve vesnickou hospodyni pokračoval minulý týden kurzem Pečení kváskového chleba. Je to jeden z nejpopulárnějších kurzů na webu naucmese.cz a já se snad po roce odhodlávání konečně přihlásila. Pokud jste z těch, kteří se bojí, nevědí, co by je tam čekalo a jestli to stojí za to, snad Vám následující řádky pomůžou:-)

Můj fešák!


Abych řekla pravdu, tak můj hlavní impulz k tomu, upéct chleba, byl hlavně ten zážitek. Chtěla jsem si to prostě zkusit. Přijde mi to jako fajn věc, dneska je módní vlna "děláme si doma sami.....cokoli" a já se na ní občas svezu. Motivací je lidem transparentnější složení ať už potravin nebo třeba kosmetiky, různá dietní omezení, často finanční úspora a pak jsme tu my, "zážitkáři" co si to chtějí zkusit a uvidí, jestli je to bude držet déle nebo to po pár týdnech odloží:-)


Na kurzu se nás sešlo 8 - 2 manželské páry a 4 jednotlivé ženy. Věkově od 20+ až cca 50+ (abych neurazila:D) Trošku ve mně hrklo, když vyšlo najevo, že jsem jediná, co ještě z kvásku nic péct nezkoušela. Všichni ostatní  se při úvodním povídání zmínili, že péct z kvásku zkouší/zkoušeli a z různých důvodů se jim to nedaří tak, jak by chtěli, takže na kurz přišli spíš vychytat mouchy, než se učit o všem od nuly.

Luboš - lektor kurzu - mě ale ujistil, že se nemám čeho bát a zvládnu to levou zadní, protože většina lidí, kterým se to doma nedaří, prý po konci kurzu prohlásí, že dělali špatně úplně všechno, takže to je stejný, jako kdyby se to učili od nuly:D

Na začátku jsme dostali v mísách už připravený kvásek a rovnou tak vytvořili těsto na chleba. Suroviny byly odvážené a Luboš nám krásně vysvětlil proč a co do těsta přijde (je to jen kvásek, mouka, voda, sůl, kmín). Naučili jsme se jak těsto zpracovat, jak vypracovat lepek (nikdo neumřel, i když se peklo z bílé mouky!!!:D), překládání těsta i vytvarování samotného bochánku.

Na začátku byl bobek:-) 

Mezi jednotlivými "štacemi" zpracování těsta jsme měli pár hodin prostoje, které byly vyplněny dvěma "bloky".

První blok byl přednáška ke kvásku. Bylo to moc zajímavé, protože jak člověk zjistí, jak ten kvásek pracuje, co přesně v něm dělá to "kynutí", čím se živí a na co reaguje, hned se mu snadnějí chápe ta práce s ním. Bylo tam trošku fyziky a chemie, ale nic co by nezvládl člověk s ukončeným základním vzděláním:-)



Po překládání těsta byl druhý "čekací" blok, během kterého se vařilo krkonošské kyselo. Příprava je totiž ze stejného kvásku jako chleba a narozdíl od "kyselice" do něj nepřijde žádné zelí. Polévku jsme zajídali čerstvým chlebem, který Luboš upekl dopředu, takže jsme mohli rovnou ochutnat, jak by měla chutnat naše veledíla, která zatím odpočívala v ošatkách.

Celkově bych chtěla pochválit Luboše, lektora kurzu, který byl velmi milý a ochotný zodpovědět i mé hloupé dotazy:D Povoláním "ajťák", koníčkem pekař, je už za ta léta zkušený lektor a celkově má ten kurz promakaný. Přišli jsme v jednu, odcházeli po sedmé, ale ani chvilku jsme se nenudili. Žádná hluchá místa, zároveň žádné "honem, rychle", celý kurz příjemně plynul.

Příprava na kyselo

Chleba jsme pak pekli v remoskách, ale vysvětlili si i postup jak péct doma v troubě, ať už v nádobě nebo na plechu. Ukázali jsme si, jak upéct chleba účelně popraskaný i jak se praskání naopak vyhnout.

Domů jsme si odnesli mateřský kvásek s instrukcemi, jak se o něj starat. Já mám teď doma další zvířátko, které každý večer krmím a raduju se z toho, jak mi (zatím) prospívá. Od neděle jsem doma pekla už dva chleby a oba se povedly, tak snad to tak bude i nadále. Časem bych ráda zkusila experimentovat s moukami a přídavky v podobě semínek, čedaru, slaniny a dalších, tak mi držte palce!
Každý jsme si ho upekli tak, jak jsme chtěli. Konec přehrabování chlebů v supermarketu! Křupavý kůrčičky jenom doma!:-) 

Je to těžký?

Otázka, která se většinou u pečení chleba z kvásku pořád opakuje.

Z pohledu kuchařského nemehla říkám, že není....ALE! Je tam spousta malých fíglů, které se v internetových receptech nepíšou. Luboš po celou dobu kurzu upozorňoval na nejčastější chyby, kterých se domácí pekaři dopouští a ač to nebyly žádné složitosti, dokud Vám to někdo neřene, asi by Vás to nenapadlo. Kurz stojí 650 Kč, domů si odnesete chleba a v žaludku polívku. Strávíte 6 hodin na super kurzu, získáte pár receptů, spoustu dovedností a kontakt na mistra pekaře, který Vám ochotně poradí i po mailu....já psala o radu už druhý den:D

Sečteno, podtrženo, doporučuji. Ať už pro vášnivé pekaře, pro úplně začátečníky, pro ty, kteří si to chtějí jen jednou zkusit i pro ty, kteří chtějí vylepšit své domácí pokusy. A parádní i jako dárek!:-)

Pečete doma? Jak dlouho Vám to vydrželo?

Mějte se krásně!
K.