Monday, January 25, 2016

V bříšku jako ve Vietnamu - kurz vaření vietnamské kuchyně

Ahojte!

mám trošku krizi. Strašně ráda bych někam jela, ale bohužel to vypadá, že se za hranice dostanu nejdřív až v dubnu, takže mi nezbývá nic jiného, než cestovat skrz filmy, dokumenty, přednášky a v neposlední řadě skrz jídlo. 

Tento víkend jsem se vydala do Vientamu. V bistru Friends, které se nachází v brněnské "hisptro" oblasti Veveří, se konal kurz vaření vietnamské kuchyně, který jsem našla (ehm, řekla si o něj:D) pod stromečkem. 

Vietnamskou kuchyni miluji, přestože jsem ve Vietnamu nikdy nebyla. (Všechno bude!). Brněnská SAPA - tržnice na Olomoucké - prý ale autentičností odpovídá, přestože tam člověk samozřejmě všechny šílenosti nesežene. Před pár lety mě tam vzal kamarád a od té doby tam v různých frekvencích pravidelně zavítám. Nejčastěji na Bun Bo Nam Bo nebo Pho Xao. Fascinuje mě, že těch X let, (5-6?) co tam chodím, mě obsluhují pořád ti stejní lidé a já ač se snažím, tak pořád prý všechno vyslovuji blbě:D


Ale zpátky k našemu kurzu. Začali jsme ve 3 odpoledne, uvítala nás Míša a Long, kteří nám vysvětlili, jak to bude probíhat a vzali nás rovnou do kuchyně, kde se veškerá magie odehrávala. K večeři jsme si připravili následující menu:

- salát (nom su hao)
- nepečené závitky
- pečené závitky 
- Bun bo nam bo

Rozdělili jsme se do dvojic, což bylo nakonec taky fajn, vychytala jsem moc milou parťačku Janu, s kterou nám to šlo od ruky. Každá dvojice dostala nějaký úkol. Některé věci jsme dělali všichni pro svou porci - například krájení a nakládání masa, příprava zálivky, balení závitků atd. Některé věci jsme si rozhodili mezi sebe, aby se neztrácel čas - takže někdo pro všechny krájel zeleninu, jiný citrónovou trávu atd.

Ke všemu jsme dostali komentář od Longa, případně od Míši. Vždy jsme se dozvěděli něco o dané surovině, na co si dát při přípravě či vybírání dané suroviny pozor, jak se dá třeba recept obměnit a čeho se naopak vyvarovat. 

Jídlo jsme připravovali přibližně hodinu a čtvrt, ale velmi rychle to uteklo. Nejvíc jsem se bála závitků, protože když jsme je zkoušela doma, vždy se mi papír potrhal, ale zde mi to šlo úplně hladce a motala jsem o sto šest!:-)

Na závěr se připravilo Bun Bo Nam Bo, které pro mě bylo co do receptu asi největší překvapení. Vždycky jsem si totiž myslela, že tam budou nějaké speciální bylinky a já nevím co všechno, ale tu hlavní chuť dělá zálivka smíchaná z vody, jablečného octa, cukru a rybí omáčky + pro zájemce chilli. Z bylinek tam byl jen čerstvý koriandr a perilla. 

Kolem půl páté jsme už zasedli ke stolu a pochutnali si na našich výtvorech. Long nám k tomu povídal o vietnamské komunitě v Brně, životě ve Vietnamu a adaptaci na českou kulturu. 

Domů jsme si odnesli obálku se spoustou receptů i nad rámec toho, co jsme dělali v kurzu, takže mám doma co cvičit! Už se těším, až se Olomoucká zítra otevře a já poběžím nakupovat suroviny. Domů jsem totiž jako vzorek donesla závitky a setkaly se s velkým úspěchem, takže musím udělat hned repete!

S plnými bříšky jsme se kolem půl sedmé vydali domů a já hned začala lustrovat, na který kurz půjdu příště.
Ukázka jak motat rolky

Na první pokus dobrý!:-)

Smažená verze

Naložené maso na přípravu Bun bo nam bo!

Vynikající smažené rolky, ještě teď se mi sbíhají sliny


Bun bo nam bo kolegů

Teď už se jen nacpat:-)



Moje výborné Bun bo nam bo

Kurzy sdílí holky většinou přes FB, respektive tam to kdysi vybaflo na mě: https://www.facebook.com/FOOD-Incubator-1631702350452164/
Cena kurzu byla 1200 Kč.

Bohužel prý jsou zatím další vypsané kurzy už plně obsazené, nicméně můžete se zapsat jako náhradník, protože většinou někdo vypadne, případně prostě napsat, protože když bude náhradníků víc než kapacita kurzu (což je 10 lidí), třeba vypíší nový:-) 

Přijde mi to parádní nápad na dárek, ostatně snad půlka z nás, co jsme se bavili, jsme to dostali k Vánocům a všichni jsme si to velmi pochvalovali, tak pokud budete bezradní, co originálního dát příště blízkým, mrkněte po nějakém kurzu (manžel třeba loni dostal kurz ochutnávání rumů a byl velmi spokojen) 

Troufli jste si vařit některá jídla doma? A chodíte na Olomouckou? Jen o tom píšu, už bych si tam zas něco dala, ještě že je pondělí - jediný den, kdyse zavřeno.

Mějte se krásně!
K.