Monday, December 28, 2015

Tipy pro černé kroniky: Making a murderer, Serial a Nikdy nevíš

Ahoj všem!

jak jste si asi všimli, prosinec si dávám od všeho "online" trošku oraz. Po dvou týdnech v posteli na nemocenské se teď válím znovu, aspoň už ale zdravá:-) Musím říct, že nicnedělání člověka děsně vyčerpává, to by jeden nevěřil:D Normálně se moc neflákám a snažím se mít permanentně nějaký program. Vždycky si pak říkám, jak by bylo fajn, kdybych se mohla pár dní válet. A pak se válím dva/tři dny a už mě to nebaví...jsem unavená z toho, jak jsem unavená a v kombinaci se svátky jsem ještě taky permanentně přeplácaná. I to ale k Vánočním svátkům patří:-)
Jsem jak ten medvěd, jím a spím:-)
Vánoce jsou svátky klidu, pohody a odpočinku, proto tu mám pro Vás pár tipů na něco jiného, protože těch fotek stromečků a cukroví a dárků stokrát jinak má třeba taky někdo už plný kecky:-)

Během posledních pár týdnů jsem narazila na tři věci z mého oblíbeného "true crime" žánru, který rekonstruuje zločiny, jež se skutečně staly.

1. Making a murderer

Nový seriál z produkce Netflix mi uplně učaroval. Stejně jako třeba u Orange is the New Black, Netflix vypustil do světa všech 10 dílů série najednou, tudíž si k tomu můžete sednout a o dva dny později odpadnout a jen kroutit hlavou jako já.

Making a murderer je dokument, který byl filmován v průběhu 10 let, kdy se osud hlavního "hrdiny" Stevena Averyho otočil o 180 stupňů. Na začátku je totiž Steven v pozici skutečného hrdiny. Po 18 letech je propuštěn z vězení, protože se ukáže, že zločin, za který sedí téměř dvě dekády ve vězení, NESPÁCHAL. Celou dobu tvrdil, že je nevinný, jeho alibi se nikdo neobtěžoval zkoumat a DNA analýza v té době ještě nefungovala tak jako dnes. Musel tak 18 let čekat, než se DNA analýza rozšířila a ukázala, že brutální znásilnění a pokus o vraždu nemohl spáchat on.



V prvním díle tak vidíte jeho propuštění, setkání s rodinou a i s obětí toho znásilnění, která se mu veřejně omluví a on jí odpustí. Doják.

Je logické, že Steven chce za zničený život nějakou kompenzaci. Manitowac sherrif department - oddělení, které mělo zpackané vyšetřování na starosti - mu nabízí nějaké směšné sumy, ale Steven se rozhodne zažalovat je o 36 milionů dolarů.

A voilá, pár dní na to ho opět zatknou, tentokrát za dokonanou vraždu mladé ženy jménem Teresa Halbach, jejíž ohořelé kosti se najdou na jeho pozemku.

Na první pohled se zdá vše jasné. Ohořelé kosti za Stevenovým barákem, klíč od Teresina auta v jeho ložnici a navíc se zdá, že on je poslední, kdo s ní mluvil na schůzce ohledně prodeje auta.

V průběhu dokumentu ale uvidíte, že nic není tak jednoduché jak se zdá a začnete čím dál tím víc přemýšlet o tom, jestli to na něj náhodou ten vyšetřovací tým - ve kterém figurují stejní lidé jako v jeho prvním případu - nenarafičil. Třeba kvůli těm 36 milionům dolarů, které by museli zapaltit? Nebo kvůli tomu, že poukázal na to, jak šíleně amatérský a nekompetentní toto oddělení je?

Dokument je natočený ze strany Stevena a jeho rodiny, přesto nemám pocit, že by tlačil na stranu vinen/nevinen. Prezentuje argumenty obou stran a nechá Vás rozhodnout se pro sebe.

Já jsem na 90% přesvědčena, že to neudělal, tak by mě celkem zajímalo, pokud jste to už někdo také viděl, jaký máte názor?

Bohužel dokument je přístupný jen v AJ a  podle mě se to na české mainstream obrazovky asi nikdy nedostane, ale snad se někdy dočkáme aspoň titulků. Člověku taky chvilku trvá, než si zvykne na specifický přízvuk Stevena a jeho rodiny, kteří nepatří mezi nejvzdělanější členy společnosti a i dle toho mluví...gramatika, negramatika:-)

Koukala jsem na to streamovaně, zde je přehled dílů:

Vždy rozkliknete příslušný díl a kliknete na některý link. Nejlepší zkušenosti mám s odkazy přes video.me. Na první obrazovce kliknětě dole na "Proceed to video" v modrém čtverečku a na další stránce už bude okno s dokumentem. Zde vždycky nejdřív klikněte na šedý křížek a pak až na "play" trojúhleníček, kterým se video spustí. Je to trošku otravný, ale takhle to s tím streamováním bývá. Pokud máte předplacený Netflix, pak máte úplně vyhráno:-)

Jinak komu se nechce koukat, fajn články jsou třeba na the observer nebo the new york times.

Celý ten případ je fascinující a počítejte s tím, že po dvou dnech nonstop sledování pořadu pak další dva dny strávíte googlováním a projížděním reddit diskuzí:D

Myslím, že mimo samotný fakt křivého obvinění tohle ukazuje ještě jednu strašidelnou věc a to omezenost amerických malých měst.

2. Serial 

Také Vás chytly podcasty? Já jsem jimi byla hlavně loni úplně posedlá. Je to vlastně radiová talk show, kdy posloucháte jen audio. Na audioknihy jsem si nikdy nezvykla, toto mi kupodivu nevadí. Rozhovory, debaty a v případě Serial i true crime dokumenty! Člověk to strčí do sluchátek při sportu nebo uklízení a může vesele poslouchat.

Serial (tak hledejte název Podcastu v App storu, u Androidu se přiznám, že uplně nevím, jak to funguje, ale asi obdobně. Posloucaht můžete i na počítači zde.) vypustil před pár týdny první díl druhé série, která sleduje příběh Bowa Berghdala. Jestli je Vám to jméno povědomé, tak jste ho možná postřehli i u nás, kde se myslím ve zprávách mihnul. Jde o amerického vojáka, který dobrovolně v Afghanistánu odešel ze základny a "překvapivě" padl do zajetí Talibánu. Americká armáda ho i tak hledala, při pokusu o jeho záchranu v průběhu pár let zemřelo několik dalších a k jeho propuštění došlo až v roce 2014 při výměně za talibánské vězně. Taliban k tomu udělal i moc pěkné video:D (ZDE)  Je tu stále určitá kontroverze ohledně jeho zajetí. Jestli si za to může sám nebo ne a co ho k tomu vedlo. To se snaží Serial odkrýt. Zatím mám odposlouchány jen dva díly a zdá se mi to trošku slabší, proto bych Vás ráda odkázala spíš na první sérii, která sleduje případ Adnana Sayeda, který byl odsouzen k doživotí za vraždu své ex-přítelkyně.


Tělo Hay Min Lee se našlo až s několika týdenním zpožděním a celé vyšetřování a vyslýchání tak naráželo na problém, že si nikdo nic nepamatoval, včetně Adnana. Dneska je všechno jednoduchý, mrknete na facebook, instagram, diář atd. a vzpomenete si, co se dělo před dvěma týdny, ale kdybych se Vás teď zeptala, kde jste byli před dvěma týdny v půl druhé odpoledne, budete vědět?

Já teda nebudu mít ani párů, stejně jako Adnan a pak už se na něj koukalo jako že blafuje, až byl postupně obviněn a i odsouzen. V případu je opět spousta zajímavých důkazů a spekulací a člověk tak může jen hádat, co se tenkrát skutečně stalo a kdo je za to odpovědný. Stejně jako u Stevena si z 90% myslím, že to Adnan neudělal, ale kdo ví:-) Případ je sesumírovaný i na wikipedii zde.

3.  Nikdy nevíš

Kniha od Chevy Stevens, na kterou jsem narazila nějak omylem a stáhla si ji (v AJ teda) přes bookzz.org, aniž bych Vás chtěla nějak navádět. Do ČJ knížka přeložena je a najdete ji ke koupi za lidovku třeba zde.

Knížka není inspirovaná skutečným příběhem, ale dost na mě tak působila a nejspíš proto se mi to tak moc líbilo:-) Sara byla jako malá adoptována a teď, když má svou dceru a chystá se vdávat, rozhodne se najít své biologické rodiče. To se jí podaří a Sařin život se tak napořád změní. Zjistí totiž, že je produktem znásilnění a její otec je seriový vrah, kterého se nikdy nepodařilo dopadnout a její matka je jedinou obětí, které se podařilo mu uniknout.

Příběh se dostane do médií a Saru kontaktuje její otec - vrah. Policie podporuje Saru v kontaktu s ním a doufají, že se jim ho podaří chytit. Víc se mi prozrazovat nechce, snad jen to, že se s ním Sára skutečně setká, ale všechno není tak, jak se zdá:-)

Ač téma není oddychové, knížka jako taková oddychová je. Má to spád, je to krátký, dost to odsýpá a celkově se to čte tak nějak samo.  Pokud máte podobná témata rádi, knížka se Vám bude líbit.


A to pro dnešek stačí. Jdu doplnit hladinu cukru jezením cukroví, který jíst nechci, ale jak to tu leží, pořád to uzobávám:D

Mějte se krásně a pokud máte volno, užívejte volna!

K.