Monday, May 11, 2015

Kde jsem tloustla v Oslu [FOOD]

Ahoj všem!

dnes přináším druhý článek z mého výletu do norské metropole. Pokud Vás zajímají spíš panorámata a památky, mrkněte na první článek zde. Za 3 dny jsem si stihla pořádně nacpat pupek a zadělat si na další dírku do pásku od kalhot, ale nedá se nic dělat. Profese mezinárodního testovače dortíků není jen tak a je potřeba se do toho ponořit naplno. Stále čekám, kdy mě kontaktuje nějaký ten investor...a až to přijde, musím být připravena ukázat, že mne žádný dortík v žádné destinaci nezaskočí, ha!



Když bych měla mou jídelní zkušenost shrnout do jedné věty, vypadalo by to asi takto: Je tam málo kaváren, za to mraky pekáren! Norové jsou králové kynutého pečiva, kam se na ně hrabeme my! Bollen na sto způsobů, až mi oči přecházely. A jo, je to z bílé mouky, má to v sobě lepek a ne, neumřela jsem po tom:-)



Obecně bych ráda vyzdvihla karafu s vodou v každé restauraci, bistru, kavárně i v těch pekárnách. Jdete si ráno pro rohlíky a můžete si dát sklenku vody, paráda. Další věc, co se mi líbila, byl v pekárnách stoleček s nožem a pomazánkami a marmeládou. Pardon, ale není nic lepšího než ještě teplé pečivo s máslem a marmeládou. Tady si tak čerstvě koupený rohlík můžete rozříznout a namazat ještě v pekárně a pokud jsem to správně pochopila, zcela zdarma...ráj!! Méně úžasné jsou již tradičně ceny. Na české vás obyč latté/cappucino vyjde většinou kolem 130 korun, kousek pečiva stovečku...

1. Espresso house
Po celém Oslu, konkrétní adresy zde.

Ač se snažím řetězcům vyhýbat, tak beztak vždycky v nouzi v nějakém skončím. Když už to ale musí být, většinou se snažím vybrat aspoň nějaký místní a ne Starbucks či Mekáč. Espresso house je café řetězec v Norsku a ve Švédsku a musím říct, že jsem byla velmi mile překvapena. Skočila jsem si do pobočky na hlavním nádraží, protože po mém příjezdu pozdě večer už jinde otevřeno nebylo a po celém dni na cestách to byla úplná lahoda. Nádherně krémové chai latte, které hřálo nejen v břiše, ale i na duši a k tomu mrkvový muffin. Tak akorát sladký, s hustým, ale ne přehnaně těžkým frostingem, přesně jak to mám ráda! Takže budete-li pozdě večer či brzo ráno v situaci, kdy jinde není otevřeno, vůbec se nemusíte bát. A vůbec, i když se na nádraží ocitnete v poledne, tak tam běžte, protože jen to píšu, hned bych se pro dortík vrátila!!


2. Apent Bakeri
My jsme byly na Adamstuen zde, ale poboček je víc, viz. stránky

Pekárna, kterou najdete v Oslu na více místech a pokud budete mít štěstí, kávičku Vám připraví Terezka, které mne toto království kynutého pečiva ukázala. Na snídani je toto místo skutečně výzva, protože vše vypadá skvěle. Sophiinu volbu mezi typickým "bollen" a mým oblíbeným "scone" jsem vyřešila tak, že jsem si dala oboje:D Co mi ale moc nechutnalo, bylo chai latte, které místo jemně kořeněné směsi bylo jen sáček čaje vymáchaný v mléce.




3. Bonita Colombian Cafe
Briskebyveien 28, zde.

Jestli mě něco baví, tak kavárny v kombinaci s něčím. Klasikou je kombinace kavárny a knih. Viděla jsem už i kavárnu v kombinaci s deskovými hrami, ale kavárna v kombinaci s květinářstvím, to jsem viděla poprvé. Bohužel jsem se tam dostala těsně před zavíračkou a tak jsem si radši latté vzala s sebou. V nabídce kromě kolumbijské kávy najdete také čerstvé džusy a smoothies.


4. MyMy Sushi
Prinsens Gate 2, kousek od opery, link.

Jakmile je někde čerstvé sushi nebo mušle, neodolám. Proto když Terezka navrhla večeři v podobě sushi na střeše Opery, tak jsem skákala metr vysoko. Čerstvá ryba se prostě nezapře a kdyby nám k tomu nefoukalo tak, že půlka sojovky skončila na bílých kachličkách Opery a všude kolem, bylo by to úplně ideální. Rozhodně doporučuji...jak sushi, tak "piknik" na opeře! Na Oslo nabízí Mymy sushi i slušnou cenu a tak to ani tolik nebolelo:-)



5. Bare Jazz
Grensen 8, link.

Jak jsem výše psala o kavárně s květinářstvím v jednom, Bare Jazz je podnik, kde pod jednou střechou najdete bar a prodejnu desek. V Oslu, jak jsme zjistily, se většina kaváren v noci přemění na bary. Kávovar umyjí a vypnou a hrnečky na cappucina vymění za shakery a koktejlové skleničky. V Bare Jazz nám překvapivě v sobotu večer zvládli udělat i moc dobrou kávu a jako bonus nám tam zahrála a zazpívala hudební skupina. Bohužel Vám nepovím, jak se jmenovali, ani co to bylo za styl, ale bylo to úžasný (ano, ano, hudební barbar zde, hlásím se!)


6. La Crepe d'Elen
Niels Juels Gate 29, link.

Palačinkárna je další lákadlo, kterému těžko odolávám a tak jsme se před náročnou nedělí s Terez vydaly na snídaní do La Crepe d'Elen. V nabídce najdete jak sladké tak slané palačinky, ale i celkem slušný výběr dalšího čajového pečiva. Protože já si neumím vybrat jen jednu věc, společně s palačinkou jsem si dala i "financier", mandlový francouzský desert. Pokud jsem to správně pochopila, tak majitelé jsou Francouzi. Aspoň slečna, co nás obsluhovala, mluvila plynule a opravila mi výslovnost :D Během naší snídaně se tam zastavilo i pár francouzsky mluvících zákazníků a tak celé místo má opravdu autentický nádech.





7. Munchies
Bernt Ankers Gate 8, link

Grünerløkka je na rozdíl od zbytku Osla slušná koncentrace kaváren a hipster restaurací a my jsme pro nedělní oběd vybraly Munchies burgerárnu. V krásném počasí by byla škoda sedět někde vevnitř a tak jsme si burger snědly v přilehlém parku. Přiznám se, že mi třeba v Brněnském Giraffy chutná víc, ale to vůbec neznamená, že by burger z Munchies nebyl dobrý. Jen nebyl úžasný!:-)



8. Tim Wendelboe
Grüners gate 1, link.

Vyhlášená pražírna/kavárna patří Timovi Wendelboe, baristovi, ověnčenému několik cenami a nejspíš oprávněně. Já teda kávě zas tak moc nerozumím, ale přijde mi, že za poslední rok aspoň už umím odhadnout, co je kafe dobré a co není....bohužel, chuť sladkých mandlí s dozvukem levandulových kvítků kropených jarní rosou zatím fakt nepoznám (vtípek), ale nějakej progres tam je:-) Kafe bylo samozřejmě vynikající, o tom žádná. Nádherně krémové, člověk by si myslel, že je latté snad ze smetany a ne z mléka. Určitě to stojí i za tu vyšší cenu.





9. Mathallen 
Maridalsveien 17 A,link.

Jídelní hala, jejíž obdobu najdete poslední dobou v každém evropském městě. To není vůbec myšleno špatně...mraky jídla pod jednou střechou, kdo by nebyl spokojen! Bohužel jsme se tam vydaly nacpané burgerem a tak se do nás nevešlo už skoro nic....až na jeden dortík. Terezka říkala, že haly mají takovou podivnou otvírací dobu, ale pokud se budete pohybovat v okolí Grünerløkky, za pokus to stojí, protože ze všech dobrot Vám bude zrak přecházet!





A to je přátelé vše! Víc se do podniků, které stojí za návštěvu nevešlo. Dnes se rozloučím tematickým citátem. Jojo...kde jsou ty časy, kdy jsem si v šestnácti připadala oplácaná:D





Mějte se krásně!
K.