Wednesday, March 4, 2015

Škola hrou - jak se učím cizí jazyky (DUOLINGO)

Ahoj všem!

jestli mě něco baví, tak cizí jazyky. Problém je v tom, že mě to většinou baví maximálně tři měsíce a pak do toho vleze nějaká výmluva komplikace typu nemoc, moc práce, moc školy....já z toho vypadnu a už nikdy znova nezačnu. 

Učila jsem se rusky, francouzsky, španělsky, holandsky, německy....a umím jen anglicky:D Je to škoda a částečně i ostuda, přeci jen člověk do toho investuje čas, někdy i peníze a pak nic z toho. Každopádně už jsem se smířila s tím, že jiným jazykem než angličtinou nikdy vládnout nebudu, což ale neznamená, že nemůžu zvládat pár základních frází i v jiných jazycích.

Například má oblíbená lyžařská němčina: Kaesespaetzle, bitte schon!

Nebo makronková francouzština: Je voudrais six macarons, s'il vous plait!

Holandská kafíčková: Ik wil graag een cappucino, alstublieft!

(ano, všechno obsahuje jídlo:D)

Pro ty z Vás, kteří mají podobné ambice, tu mám tip na fajn aplikaci do chytrých telefonů - DUOLINGO.



JE ZADARMO.



To jen tak na úvod, protože to je hlavní důvod, proč jsem si aplikaci stáhla. Ale překvapivě jsem u toho vydržela od podzimu asi až do konce ledna, pak jsem to nějak vypustila a teď hodlám znovu začít. Mám na to přes dvě stě svědků, tak na mě koukejte dohlídnout!:D

Proč mě to baví? Protože to je škola hrou, mé vnitřní dítě jásá! Předělejte mi jakékoli učivo do elektronické sranda podoby a budu nadšená. Párování obrázků, skládání slovosledu, přesouvání kartiček....jop, to já můžu. Za všechno sbíráte body a snažíte se naplnit počet bodů, který jste si stanovili. Já si dala denně 50, většinou mi to trvá cca 15-20 minut, podle toho jak těžká je látka (jsem u zvířátek, děsně složitý!!:D) 

Jak to tedy funguje:

Do mobilu si stáhnete aplikaci DUOLINGO, kterou najdete v Appstoru, či prostě v tom, co zrovna Váš telefon má na stahování/kupování aplikací.



V profilu si vyberete, jaké jazyky chcete studovat. Dala jsem si holandštinu a francouzštinu, páč nejsem žádnej troškař!:-) 




 A to je vlastně celý, teď už se můžete vrhnout do učení a procvičování. Každý "blok" má několik témat, které jsou rozdělené na určité lekce. 

Máte tady například blok - Basics, základy - kde najdete témata  jako fráze, jídlo, zvířátka a každá z těchto kategorií má další lekce. Až naplníte všechna témata a ukončíte tak blok, odemkne se Vám další a tak dále. Nedá se v tom tedy úplně přeskakovat jak se Vám zlíbí. 

Na začátku si ale samozřejmě zvolíte úroveň, jakou chcete a podle toho se Vám bloky navolí, takže klidně začnete až od pokročilých atd....

K jednolitvým tématům se pravidelně vracíte, dle určitého algoritmu Vám aplikace navolí kombinaci slovíček, která Vám moc nešla a ty opakujete intenzivněji.



A pokud se Vám to nezdá, jednotlivé lekce si můžete dle potřeby zopakovat i sami. 




A proč je to tak fajn? Párujete obrázky a slovíčka ...



....Sovička, která Vám provází celou aplikací Vám oznámí, zda-li to máte dobře nebo blbě:-)



Překládáte věty, ať už skládáním kartiček, či přímo vepisováním. 


Je tam i poslech - snažíte se zapsat větu, kterou jste právě slyšeli.


Někdy i vybíráte správný překlad z nabídky.


A někdy se u toho i zasmějete, protože jsou tam fakt divný věty....třeba Já jsem banán:D 




Váš coach DUOLINGO - sovička - Vás pravidelně informuje o tom, jak si vedete a kolik Vám zbývá do naplnění vašeho stanoveného cíle. 



Je to fakt sranda. Údajně to mají děsně vymakaný a za tři měsíce se naučíte jazyk, ale podle mě je to trošku nesmysl a spíš tahák aby to lidi stahovali. (více WIKI) Plynule se z toho samozřejmě mluvit nenaučíte, ale pokud s nějakým jazykem začínáte, nebo se chcete naučit jen základní slovíčka před dovolenou v Bibione, určitě je to fajn zábavná hra, kterou si můžete krátit čas i na zastávce autobusu.

Pokud nevlastníte chytrý telefon, nebo Vám to je prostě na malé obrazovce nepříjemné, duolingo funguje i na webu: https://www.duolingo.com/

Je tu ale jedno velké ALE. Jak jste si možná všimli, celé rozhraní je v angličtině (četla jsem nějaké zvěsti, že údajně brzy má být podpora češtiny pro výuku aj, ale kdy to bude netuším). Váš výchozí jazyk tedy bude angličtina a z té se budete učit jazyk další.

Pokud umíte anglicky aspoň trošičku a nový jazyk vůbec, nebude to problém. Zvířátka a objednávky v restauraci dneska umí po základce všichni, tak hurá na základy nového jazyka!!!

Hodně štěstí!
K.