Monday, March 30, 2015

Kde mi chutná a kde mi nechutná v Amsterdamu!

Ahoj všem!!

v mobilu se mi nakupilo pár fotografií různých více a méně chutných jídel z Amsterdamu a protože s radostí čtu na instagramu či FB, kolik z Vás se sem na sever chystá, třeba se Vám to bude hodit!

Abychom si to hned na začátek vyjasnili, já Amsterdam vlastně moc neznám. Když za mnou někdo přijede na návštěvu, je to první město, které chce vidět a z Tilburgu je to ideální destinace na celodenní výlet. A tak se všemi absolvuji to samé kolečko centrem města a dál se nedostanu.  Pořád si říkám, jak se tam někdy rozjedu sama a vydám se i do jiných zákoutí, ale zatím to nevyšlo.

1. Cupcake Chic
Schiphol Airport

Spousta z Vás vstoupí na Amsterdamskou půdu nejdříve na letišti Schiphol - až vejdete do příletové haly, odkud jezdí i vlaky, nenechte se nalákat na Starbucks nebo La Place, ale pokračujte až na druhý konec haly, ze kterého jste přišli, bude Vás tam čekat poklad v podobě Cupcake Chic - letištní cupcakekárna, kterou nikdy nevynechám!

Cupcakes mají hodně sladké, to dopředu upozorňuji, ale čím víc cukru, tím spokojenější Karolína :D 

V nabídce mají i makrónky, cookies a i celkem solidní kafe. Vše vám umí dát do šikovných krabiček, takže si to můžete vzít s sebou s klidem i do vlaku a pochutnávat si na dortících po cestě do vaší cílové destinace. Pobočky najdete také v Haagu a v Rotterdamu: http://www.dutchurbanbakery.com/







2. VAN NESS Cupcakes
Spuistraat 232

A protože cupcaků není nikdy dost, dáme si je pro jistotu ještě jednou! Van ness cupcakes se nachází v centru Amsterdamu na kouzelné ulici Spuistraat, která je chvílemi vrchol hispterství:-) Najdete zde i nemálo sekáčů, barevně pomalované budovy a třeba tetovací salony. Mezi tím se schovává malinkatý vchod s pultíkem cupcaků, o kterých se třeba Markétě zdá ještě dneska:D Mají standardní nabídku přes týden a v sobotu většinou nějaké fajn překvapení. Při mé poslední návštěvě to byl peanut butter cheesecake cupcake a to teda pardón, ale existuje lepší kombinace než burákové máslo + cheesecake + cupcake? 

Dortíky jsou dražší, stojí cca 3 eura, ale vážně stojí za to.

POZOR! Dá se zde platit jen kartou, neberou cash. Vezmou Vám i klasickou Visu a Mastercard (což ne všude v NL berou), ale ať Vás to nepřekvapí:-) 







3. VleminckX
Voetboogstraat 33

Hranolky. Opovažte se v Belgii říct French fries, každý přeci ví, že jsou původně belgické! A v sousedním Holandsku taky! Takže hranolky jsou zde brány za jeden z "tradičních" pokrmů a ty pravé (ehm, belgické), tlusté, křupavé, olejem NEnasáknuté a prostě výborné si můžete dát na několika místech. Jedním z vyhlášených je "hladové okno" VleminckX. Na hranolky si můžete vybrat i některou z omáček, což je pro mě vždycky porod. Vše vypadá dobře a vybrat si jednu není nic jednoduchého. Okno je v centru u mé oblíbené části Spui, kde je spousta obchodů s knihami, o tom si povíme příště:-) Neděste se dlouhé fronty, velmi rychle to klukům odsejpá. 




4. Betty Blue 
Snoekjessteeg 1

Na Betty Blue jsem narazila náhodou s Markét, když jsme dostaly chuť na scones, ale zaboha jsem nemohly žádné najít. Zadařilo se až v Betty Blue, kde se můžete zastavit například po cestě k opeře, je to kousíček a odsud rovnou za nosem:-) Z nabídky jsem ochutnala jen scones a kafe, s obojím jsem byla velmi spokojená. Jediné, co mi chybělo, byl clotted cream. Místo něj dostanete klasickou (sprej style) šlehačku, ale i tak je to velká dobrota! Betty má také nabídku vegan-friendly dortíků a tak se i vegani mohou vypravit na obhlídku!.-)





5. Hoi Tin, China Town
Zeedijk 124

Jak jsem psala i v článku o Londýně, China Town jdu navštívit v jakémkoli městě. Poslední dobou mě pak baví i některé z věcí konzultovat s mým čínským spolubydlícím a marně se snažím zopakovat, jak se která věc řekne čínsky. Hoi Tin mě zaujal svou krásnou výlohou s vystaveným čerstvým čínským pečivem. A co Vám budu povídat, v neposlední řadě mne zaujaly ceny, protože za euro v Amsterdamu fakt nic nenabízí:D 

Vtip je v tom, že když si pečivo koupíte do ruky a vezmete si ho s sebou, stojí euro. Pokud si ho dáte vevnitř u stolu jako dim-sum, stojí už eura tři. Takže je na Vás, jak moc to zacloumá Vaší peněženkou. Já si vzala do pytlíku Sponge Cake a pak dva další slané kousky, co nevím jak se jmenují a mazala vesele dál:D Pečivo je výborné, skutečně čerstvé a levné. Ideální svačinka:-) 




 6. Creperie Le Berger 
Haarlemmerstraat 20

Francouzské crepes Vám přijdou vhod obzvlášť ve dnech, kdy Vám nebude přát počasí. Na tomhle podniku je suveréně nejlepší obsluha, nebudu Vám lhát. Palačinky totiž připravuje rozkošněj Francouz, který si všechno nejdřív spočítá polohlasně francouzsky a pak až to na Vás vyklopí v angličtině s tím nejroztomilejším francouzským přízvukem. Takže potěšíte oko (je to fešák), ucho a samozřejmě i žaludek. Doporučuji zkusit palačinky s citrónem - polevu dostanete sladkou, ale během pečení se těsto zalije šťávou z čerstvého citronu a je to pak třeba s karamelem zajímavá souhra chutí. Další bonus je, že mají i o víkednu otevřeno až do deseti, což je celkem nevídáno neslýcháno. A navíc je to pár kroků od nádraží. 



 7. ?
Langebrugsteeg, z ulice Rokin

Víte co je nejlepší? Když Vám někdo doporučí podnik, který neví, jak se jmenuje:D Každopádně vím, že je to na ulici Langebrugsteeg a to hned naproti vyhlášenému podniku De Laatste Kruimel, do kterého jsem se zatím ani jednou nedostala, protože je tam vždycky narváno a proto znám všechny kavárničky okolo, kam si nakonec musím sednout:D

V tomto podniku XYZ najdete vynikající italské cannoli. V Římě jsem se jich na podzim přejedla, ale už mi zas vyhládlo a tato pistáciová velmi potěšila mé chuťové buňky. Kafe mě moc neuchvátilo. V nabídce mají spoustu čerstvých džusů a smoothies, tak bych možná příště zvolila spíš něco z toho. Každopádně když je člověk promoklý až na kost, vychlazený džus ho neláká:-(



 8. Residence Sweets
Langebrugsteeg 2

Residence Sweets je na stejné ulici a nikoli naproti De Laatste Kruimel, ale pro změnu hned vedle. V nabídce mají také spoustu čerstvých dortíků, které se různě obměňují, ale i sendviče a bagety a turecké sladké pečivo. 

Sandwich bych moc nedoporučovala, protože za 8 eur byl dost chudý ( i když dobrý), ale moc mi chutnal čerstvý marocký čaj z máty a jemňounké chai latté. 




9. De Laatste Kruimel
Langebrugsteeg 4

Jak píšu výše, byla jsem tam už asi 3x a nikdy jsem si nesedla! Je to malinkatý a je tam vždycky narváno s tím, že se stojí fronta na čekání fronty na sednutí ke stolu (to není překlep). A tak jen pro zajímavost, třeba budete mít víc štěstí než já. Pekárna je celkem vyhlášená a ač ji doporučit z vlastní zkušenosti nemůžu, zklamat by Vás neměla:-)





 10.  Dwaze Zaken 
Prins Hendrikkade 50

A protože jsme tu měli podnik bez jména, dáme si další level a to podnik bez jídla:-) Byla jsem tam na podzim, kdy jsem netušila, že budu mít za pár měsíců blog a tak jsem si vyfotila jen název restaurace, abych si to pamatovala pro příště:-) Tady máme, přátelé, jasnej důvod, proč si fotit jídlo. Níkdy nevíte, kdy budete blogovat!!!:D 

Restaurace je hned naproti hlavnímu nádraží a vzhledem k lokaci má opravdu velmi milé ceny (na Holandsko). Nabízí parádní polévky (carrot - ginger soup, mňam!) a dobrá vína (kterým já prd rozumím:D). Proto ujede-li Vám vlak, nebo Vám naopak bude zbývat čas, po cestě z Red Light District k nádraží se sem večer určitě zastavte. 






 A na závěr tu mám pár podniků, které mne zaujaly, ale z různých důvodů jsem se dovnitř nedostala. Byla by škoda, kdyby je někdo neozkoušel. Pokud se do nich postupem času dostanu, budu článek postupně aktualizovat.

A. Vegabond
Leliegracht 16,

Jak název napovídá, jedná se o vegetariánskou/veganskou restauraci, resp. spíš bistro, které je spojené se zdravou výživou. Můžete si tam dát různé dezerty, ale i menší plnohodnotná jídla. Navíc je obchod tak tři minuty chůze od domu Anny Frankkové, takže si můžete udělat snadno cestu kolem.




B. Screaming Beans
Haarlemmerstraat 68

V Amsterdamu se mi zatím nedaří narazit na dobrou kávu, přestože to snad v žádném jiném holandském městě není problém. 




C. Vinnies 
Haarlemmerstraat 46

Napiště na výlohu slovo home food v hipsterském fontu a já se k Vám poženu:-) Jednoduchá jídla, fajn koncept, snad to jednou vyjde.





D. Toastable
Singel 441

Holandsko je královstvím sendvičů a "tostis" (teplý sendvič) je tu považován za plnohodnotný teplý oběd. (Trpím!) A tak proč to nezkusit v Toastable, kde nabízejí hned "triple layered deluxe super toasties"! 





 Máte-li v Amstru (jak my místňáci, co bydlíme o 2 hodiny dál říkáme:D) oblíbené kavárny, pekárny a další, sem s nimi! A to i s těmi neoblíbenými, ať všichni ví, komu se vyhnout!

Mějte se krásně!
K.